Kisir, de Turkse variant van tabouleh

Als student gaf ik een tijdje Nederlandse les aan een Turkse vrouw die erg van koken hield. Vaak spraken we midden op de middag af, normaal gesproken niet een moment waarop ik me eens aan een flinke maaltijd zet. Toch sloot zij de les altijd af met een stevige Turkse hap. Ik weigerde nooit – daarvoor houd ik veel te veel van eten. Op een keer besloot ik mijn lunch over te slaan; ik zou die middag immers nog genoeg te eten krijgen. Juist die dag trakteerde mijn leerling me op slechts één koekje…

Soms moest ze de maaltijd nog bereiden en nam ze me mee naar de keuken. Ik had toen helaas nog niet zoveel interesse in de mediterrane keuken en heb er weinig van onthouden. Eén recept boeide me echter bijzonder: kisir, de Turkse variant van tabouleh. Ik heb het opgeschreven en diverse keren gemaakt, tot ik het bestaan vergat. Onlangs kreeg ik een zak bulgur in handen, het hoofdingrediënt van kisir. Ik heb het meteen gemaakt, en het smaakte me even goed als twintig jaar geleden. Straks volgt het recept, maar eerst even wat informatie over bulgur. Wat is dat eigenlijk?

Bulgur lijkt een beetje op het bekendere couscous. Couscous is meestal gemaakt van gemalen harde durumtarwe, maar soms ook van gierst, maïs of gerst. Hiervan wordt met behulp van water deeg gemaakt, dat vervolgens opnieuw wordt gemalen. Je kunt het eigenlijk vergelijken met pasta, maar dan in de vorm van piepkleine bolletjes. Bulgur wordt uitsluitend gemaakt van harde durumtarwe. De tarwekorrels worden geplet, gestoomd, gedroogd en vervolgens gemalen. Vaak is bulgur wat grover dan couscous, en het ziet er ook iets bruiner uit, een beetje als gemalen zilvervliesrijst. Sommige mensen vinden de smaak wat nootachtig.

Terwijl je couscous meestal alleen even hoeft te wellen, moet je bulgur koken. Volg hiervoor de aanwijzingen op de verpakking. Ik gebruikte bulgur van het merk Urtekram, dat een kooktijd van tien minuten aangeeft. Heb je wat gare bulgur over? Eet het de volgende ochtend als ontbijt, met wat yoghurt of kwark, fruit en noten. Lekker!

Recept voor Turkse Kisir
(lunchgerecht voor 2 personen)

Ingrediënten:

  • 2 kopjes bulgur
  • paprikapuree of paprikapoeder
  • 1 ui
  • 2 tomaten
  • een half bosje Turkse peterselie
  • 6 bladen ijsbergsla
  • 1 rode puntpaprika
  • een groene peper
  • citroensap
  • olijfolie
  • zout
  • sambal

 

Bereiding:

Kook de bulgur volgens de aanwijzingen op de verpakking. Roer er naar smaak paprikapoeder of paprikapuree door. Maak de groente schoon en snijd alles heel fijn. Doe de groente met de bulgur in een schaal. Voeg veel citroensap, olie, zout en wat sambal toe. Kneed dit met je handen tot alle ingrediënten goed gemengd zijn. Proef en voeg eventueel extra zout en sambal toe.

Ik strooide er dit keer wat feta overheen. Volgens mijn oud-leerling is het lekker om er roerei doorheen te roeren. Gekookt ei in stukjes smaakt eveneens goed, denk ik. Eet smakelijk!

p.s. Volg me op Bloglovin! Klik hier om er te komen.

Please follow and like us:
0

One Thought to “Kisir, de Turkse variant van tabouleh”

  1. Evelijn

    Ziet er heerlijk uit Janneke!

Leave a Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.